poniedziałek, 18 lutego 2019

Risotto z pieczonymi burakami, Przystanek Pierogarnia i Siesta Cafe(Kraków)


Jest bardzo smaczne. Przygotowałam jak w tym przepisie, ale zamiast koziego sera, użyłam wędzonego sera żółtego. Większą część dodałam do risotto, a mniejszą częścią posypałam danie przed podaniem. / Very tasty. I followed this recipe but used smoked cheese instead of goat cheese. I added a bigger part of the cheese to the risotto and the other smaller part on top of the dish before serving. PS If you need the recipe in English, let me know.



Jeśli w Krakowie i ochota na pierogi, to może Przystanek Pierogarnia (ul. Batorego 26 oraz  kilka innych adresów w Krakowie). Serwują bardzo smaczne, z różnymi nadzieniami, również na słodko. Są też kopytka, gołąbki i uszka. Do tego domowy kompot. Miła obsługa, dobra lokalizacja. Lokal malutki, ale zdecydowanie warty odwiedzenia. 









Przy okazji koncertu odwiedziłam też Siesta Cafe na ul. Stolarskiej 6. Bardzo klimatyczne miejsce blisko rynku z pyszną kawą i deserami oraz dobra muzyką. 


czwartek, 24 stycznia 2019

Zimowy obiad wegetariański II, Rani


Na talerzu /If you need the recipe in English, let me know./

- ugotowane ziemniaki z olejem lnianym i koperkiem (to od kilku miesięcy mój hit i kolejny sposób na przemycenie oleju lnianego do posiłków; ugotować ziemniaki, odcedzić, do garnka wlać kilka łyżek oleju, dodać posiekany koperek, ja dodaję zamrożony, przykryć pokrywką i wymieszać, rewelacja!)

- kotlet z białej kaszy (bardzo smaczne i proste w przygotowaniu, przepis z opakowania, po raz pierwszych jadłam u teściów, od razu robię hurtowe ilości i zamrażam nadmiar, przydają się, gdy bardzo mało czasu na gotowanie; zrobiłam z 200 g kaszy, zamiast bułki tartej używam mąki kukurydzianej i oczywiście jaj z wolnego wybiegu)

- fasolka na parze (odmrażana) 

- marchewka z patelni (odmrażana) z curry i oliwą

- sos do kotletów (opcjonalnie): ketchup + majonez. 




W Rani ul. Plac Jana Kilińskiego 2 (jeszcze niedawno temu byłam w tej samej restauracji w Dębicy). Pyszne jedzenie, świetnie przyprawione. Uwaga: dużo dań jest pikantnych, nawet te, które nie mają oznaczenia papryczki chili, są już delikatnie ostre. Ogromna sekcja dań i przystawek wegetariańskich.


Jeśli chodzi o napoje, zdecydowanie warto spróbować mango lassi (z jogurtu naturalnego, owoców i wody różanej; nie ma go na zdjęciu, rewelacja!) i herbaty indyjskiej (z mnóstwem aromatycznych przypraw, tj. imbir, kardamon, cynamon i z mlekiem -> świetnie rozgrzewa o tej porze roku, odkąd spróbowałam, regularnie zaparzam w domu, najsmaczniejsza z bardziej tłustym mlekiem).


Na wszelki wypadek nastawcie się na odświeżenie angielskiego w rozmowie z kelnerami z Indii:). Dobrze doradzają wybór dań. Bez problemu dostałam na wynos resztę chlebka naan.


Lokal w centrum Rzeszowa, parking płatny przy ulicy. Na pewno jeszcze tam pójdę. Zostało dużo dań do spróbowania.


dal makhni (czarna soczewica w sosie z przyprawami)

methi matar mali (zielony groszek z
kozieradką w sosie z orzechów nerkowca)

dal tadka (żółta soczewica z przyprawami w sosie)

mutar paneer (twaróżek indyjski z groszkiem
w sosie pomidorowo-cebulowym,
z przyprawami indyjskimi)
  
chlebek naan, w 3 rodzajach: zwykły, z czosnkiem lub masłem)

niedziela, 6 stycznia 2019

Margherita, mini poradnik wege #2


Ciasto do pizzy jak tutaj. Sos: zblendować 2 puszki pomidorów. Dodać: 4 ząbki czosnku + oregano + bazylię. Dusić, aż odparuje i sos nie będzie rzadki (ok. 30-50 minut). / Pizza dough like here. Topping: blend 2 tins of tomatoes. Add: 4 cloves of garlic + oregano + basil. Cook until most of water has evaporated and the tomatoes are thick enough (ca. 30-50 minutes).




Mini poradnik wege #2:

1. Oczywiście, że jem ziemniaki, ale nie traktuję ich jak warzywo. To źródło skrobi, więc nie wliczają się do bilansu 4-5 porcji warzyw dziennie.

2. Staram się odżywiać prosto, lokalnie i sezonowo, ale różnorodnie. Taka dieta jest nie tylko zdrowa, ale też niedroga. Nie kupuję więc, np. pomidorów zimą. Latem zaopatruję się na lokalnej giełdzie rolniczej (ul. Lubelska).

3. Zawsze staram się dodać do potraw trochę ziół i przypraw, wg smaku i bieżących potrzeb.

4. Staram się jak najmniej niszczyć warzywa obróbką termiczną

5. W miarę możliwości i czasu robię przetwory na zimę. W tamtym roku wyjątkowo dużo: śliwkowa nutella bez pasteryzowania, sok z aronii z liśćmi wiśni, dżem truskawkowy, dżem malinowy, ogórki kiszone, do zamrażalnika (to akurat przygotowuje dla mnie moi rodzice): posiekana zielenina, tj. koperek, szczypiorek, natka pietruszki i lubczyk.

niedziela, 23 grudnia 2018

Krem z dyni z pomidorami, mini-poradnik wege #1


Tj. tutaj plus 2 puszki pomidorów. Zamiast mleka kokosowego może być również kleks jogurtu naturalnego. / To make the pumpkin soup follow this recipe and add 2 tins of tomatoes. A splash of plain yogurt works well instead of coconut milk.




Jestem często pytana, co jem na diecie wegetariańskiej, a czego unikam. Postanowiłam stworzyć mini-poradnik. Może i was zainspiruje. Dziś cz. 1:

1. Zastępuję produkty oczyszczone (z białej mąki) produktami pełnowartościowymi lub przynajmniej mieszanymi, np. kupuję pełnoziarnisty makaron. Co do chleba, to piekę własny na zakwasie, mieszany (postaram się w najbliższym czasie wrzucić przepis).

2. Jem więcej kasz. Moja ulubione to jaglana i biała gryczana. Poza tym rzadziej jem: brązowy ryż, kaszę jęczmienną drobną i pęczak, czasami bulgur lub kuskus.

3. Zamiast zwykłej soli dodaję do potraw sól kamienną lub morską.

4. Staram się pamiętać o zieleninie do posiłków: pietruszka, szczypiorek, koperek. Zimą mrożone oraz rzeżucha z parapetowej uprawy.

5. Jem codziennie 4-5 porcji warzyw/owoców (w postaci surówek/sałatek, zup, dodatków warzywnych do chleba i przekąsek).

niedziela, 9 grudnia 2018

Kaszotto z jarmużem, dynią i fetą/Buckwheat with kale, pumpkin and feta


To pyszne danie jadłam za pierwszym razem u mamy, a oryginalny przepis tutaj. P.S. U mnie liczba składników ‘na oko’, ale ogólnie o wiele więcej niż w oryginale. Daję 2 szklanki suchej kaszy, kilka razy więcej jarmużu, dyni i fety, mam obiad na 2 dni dla 2 osób (if you want the recipe in English, let me know).





20 filmów wartych obejrzenia na Netflix/20 films worth watching on Netflix


Kolejność przypadkowa. Niektóre lepsze, niektóre gorsze, ale moim zdaniem warto. / In random order. Some of them better, some worse but, in my opinion, they're all worth seeing.

1. Spotlight (2015, Tom McCarthy)
2. Contratiempo (2016, Oriol Paulo)
3. Trener/Coach Carter (2005, Thomas Carter)
4. Życie prywatne/Private life (2018, Tamara Jenkins)
5. Wielki Mike/The blind side (2009, Joe Lee Hancock)
6. Waffle Street (2015, Eshom Nelms, Ian Nelms)
7. I don’t feel at home in this world (2017, Macon Blair)
8. Inside out (2017, Lynn Shelton)
9. Najbardziej znienawidzona kobieta Ameryki/The most hated woman in America (2017, Tommy O'Haver)
10. 28 dni/28 days (2000, Betty Thomas)
11. Wszystko, co dobre/All good things (2010, Andrew Jarecki)
12. Zaproszenie/The invitation (2015, Karyn Kusama)
13. Szefowie wrogowie/Horrible bosses (2011, Seth Gordon)
14. Gra o wszystko/Win it all (2017, Joe Swanberg)
15. Coverfield Lane 10/10 Cloverfield Lane (2016, Dan Trachtenberg)
16. Zanim odejdę/Before I fall (2017, Ry Russo-Young)
17. Nic nie widziałem, nic nie słyszałem/See no evil, hear no evil (1989, Arthur Hiller)
18. Przekręt/Snatch (2000, Guy Ritchie)
19. Joe Black (1998, Martin Brest)
20. Lot/Flight (2012, Robert Zemeckis).