piątek, 30 maja 2014

Smażony tempeh


Skład: bio soja, bio olej słonecznikowy, bio sos sojowy Shoyu, bio czosnek. Firma: Sunfood. Cena: ok. 15zł. Masa netto: 210g.


Tempeh wytwarzany jest z ziaren soi poddanych procesowi fermentacji (pochodzi z kuchni indonezyjskiej). Jest szeroko stosowany w kuchni wegetariańskiej i wegańskiej.


Lubię soję w wielu wydaniach (np. tofu i parówki sojowe), ale tempeh nie przypadł mi do gustu. Ma lekko orzechowy posmak (co jest na plus), ale całość jakoś specjalnie mi nie smakowała. Mogę zjeść od czasu do czasu, ale bez euforii.


Nie zmienia to jednak faktu, że jest ten produkt bardzo odżywczy. Po pierwsze, jest świetnym zamiennikiem mięsa i nabiału (zawiera komplet aminokwasów i ma wyższą zawartość białka niż mięso). Po drugie, jest bogatym źródłem żelaza, kwasu foliowego, magnezu, wapnia, kwasów omega 3 i witamin z grupy B. I po trzecie, pozytywnie wpływa na zdrowie (obniża poziom złego cholesterolu, jest naturalnym probiotykiem i dobrym białkowym składnikiem diety odchudzającej).


Co warto jeszcze dodać? Jest bezglutenowy, całkowicie roślinny, pełnowartościowy i nieprzetworzony. Można z niego przyrządzić wiele dań (np. kotlety, przekąski, kanapki i sałatki). Można go grillować, smażyć, dusić i zamrażać. Łatwo komponuje się z wieloma przyprawami i marynatami. Przykładowe przepisy dostępne tutaj. Informacje pochodzą z tej strony.



Smażony tempeh


Ingredients: bio soy beans, bio sunflower oil, bio soy sauce Shoyu, bio garlic. Company: Sunfood. Price: ca. PLN 15. Nett weight: 210g.


Tempeh is made from slightly fermented soybeans (originates from the Indonesian cuisine). It’s widely used in vegetarian and vegan cuisine.  


I like eating soy in many varieties (e.g. tofu or soy sausages), but I don’t particularly like tempeh. It’s got a slightly nutty taste (which is an advantage) but for me it just doesn’t taste good as a whole. I can eat it from time to time but that's all.


It doesn’t, however, change the fact that tempeh is very nutritious. Firstly, it’s a great substitute for meat and dairy products (it contains a balanced set of aminoacids and a higher amount of protein than meat). Secondly, it’s a rich source of iron, folic acid, magnesium, calcium, omega-3 fatty acids and B vitamins. And thirdly, it’s got a positive influence on our health (it lowers bad cholesterol levels, it’s a natural probiotic and a good protein ingredient of any slimming diet).


What else? Tempeh is gluten-free, 100% plant and whole food as well as unprocessed. You can prepare it in various ways (e.g. cutlets, snacks, sandwiches and salads). You can grill it, fry, braise or freeze. It goes really well with a number of seasonings and marinades. Here are some dishes including tempeh. Source of information to be found here.

Brak komentarzy: