niedziela, 6 stycznia 2019

Margherita, mini poradnik wege #2


Ciasto do pizzy jak tutaj. Sos: zblendować 2 puszki pomidorów. Dodać: 4 ząbki czosnku + oregano + bazylię. Dusić, aż odparuje i sos nie będzie rzadki (ok. 30-50 minut). / Pizza dough like here. Topping: blend 2 tins of tomatoes. Add: 4 cloves of garlic + oregano + basil. Cook until most of water has evaporated and the tomatoes are thick enough (ca. 30-50 minutes).




Mini poradnik wege #2:

1. Oczywiście, że jem ziemniaki, ale nie traktuję ich jak warzywo. To źródło skrobi, więc nie wliczają się do bilansu 4-5 porcji warzyw dziennie.

2. Staram się odżywiać prosto, lokalnie i sezonowo, ale różnorodnie. Taka dieta jest nie tylko zdrowa, ale też niedroga. Nie kupuję więc, np. pomidorów zimą. Latem zaopatruję się na lokalnej giełdzie rolniczej (ul. Lubelska).

3. Zawsze staram się dodać do potraw trochę ziół i przypraw, wg smaku i bieżących potrzeb.

4. Staram się jak najmniej niszczyć warzywa obróbką termiczną

5. W miarę możliwości i czasu robię przetwory na zimę. W tamtym roku wyjątkowo dużo: śliwkowa nutella bez pasteryzowania, sok z aronii z liśćmi wiśni, dżem truskawkowy, dżem malinowy, ogórki kiszone, do zamrażalnika (to akurat przygotowuje dla mnie moi rodzice): posiekana zielenina, tj. koperek, szczypiorek, natka pietruszki i lubczyk.

niedziela, 23 grudnia 2018

Krem z dyni z pomidorami, mini-poradnik wege #1


Tj. tutaj plus 2 puszki pomidorów. Zamiast mleka kokosowego może być również kleks jogurtu naturalnego. / To make the pumpkin soup follow this recipe and add 2 tins of tomatoes. A splash of plain yogurt works well instead of coconut milk.




Jestem często pytana, co jem na diecie wegetariańskiej, a czego unikam. Postanowiłam stworzyć mini-poradnik. Może i was zainspiruje. Dziś cz. 1:

1. Zastępuję produkty oczyszczone (z białej mąki) produktami pełnowartościowymi lub przynajmniej mieszanymi, np. kupuję pełnoziarnisty makaron. Co do chleba, to piekę własny na zakwasie, mieszany (postaram się w najbliższym czasie wrzucić przepis).

2. Jem więcej kasz. Moja ulubione to jaglana i biała gryczana. Poza tym rzadziej jem: brązowy ryż, kaszę jęczmienną drobną i pęczak, czasami bulgur lub kuskus.

3. Zamiast zwykłej soli dodaję do potraw sól kamienną lub morską.

4. Staram się pamiętać o zieleninie do posiłków: pietruszka, szczypiorek, koperek. Zimą mrożone oraz rzeżucha z parapetowej uprawy.

5. Jem codziennie 4-5 porcji warzyw/owoców (w postaci surówek/sałatek, zup, dodatków warzywnych do chleba i przekąsek).

niedziela, 9 grudnia 2018

Kaszotto z jarmużem, dynią i fetą/Buckwheat with kale, pumpkin and feta


To pyszne danie jadłam za pierwszym razem u mamy, a oryginalny przepis tutaj. P.S. U mnie liczba składników ‘na oko’, ale ogólnie o wiele więcej niż w oryginale. Daję 2 szklanki suchej kaszy, kilka razy więcej jarmużu, dyni i fety, mam obiad na 2 dni dla 2 osób (if you want the recipe in English, let me know).





20 filmów wartych obejrzenia na Netflix/20 films worth watching on Netflix


Kolejność przypadkowa. Niektóre lepsze, niektóre gorsze, ale moim zdaniem warto. / In random order. Some of them better, some worse but, in my opinion, they're all worth seeing.

1. Spotlight (2015, Tom McCarthy)
2. Contratiempo (2016, Oriol Paulo)
3. Trener/Coach Carter (2005, Thomas Carter)
4. Życie prywatne/Private life (2018, Tamara Jenkins)
5. Wielki Mike/The blind side (2009, Joe Lee Hancock)
6. Waffle Street (2015, Eshom Nelms, Ian Nelms)
7. I don’t feel at home in this world (2017, Macon Blair)
8. Inside out (2017, Lynn Shelton)
9. Najbardziej znienawidzona kobieta Ameryki/The most hated woman in America (2017, Tommy O'Haver)
10. 28 dni/28 days (2000, Betty Thomas)
11. Wszystko, co dobre/All good things (2010, Andrew Jarecki)
12. Zaproszenie/The invitation (2015, Karyn Kusama)
13. Szefowie wrogowie/Horrible bosses (2011, Seth Gordon)
14. Gra o wszystko/Win it all (2017, Joe Swanberg)
15. Coverfield Lane 10/10 Cloverfield Lane (2016, Dan Trachtenberg)
16. Zanim odejdę/Before I fall (2017, Ry Russo-Young)
17. Nic nie widziałem, nic nie słyszałem/See no evil, hear no evil (1989, Arthur Hiller)
18. Przekręt/Snatch (2000, Guy Ritchie)
19. Joe Black (1998, Martin Brest)
20. Lot/Flight (2012, Robert Zemeckis).

niedziela, 4 listopada 2018

Kolorowe kanapki, Uki ramen & Gyoza Bar


Czy ktoś jeszcze je robi? Na zdjęciu 5 wersji: 1. z twarożkiem i pomidorem, 2. z humusem i papryką, 3. z pastą ciecierzycową (Primaviki) i ogórkiem kiszonym, 4. z pastą marchewkową (Joy Food) i miechunką pomidorową, 5. z pastą buraczaną (Joy Food) i jajkiem na twardo.


UKI Ramen & Gyoza Bar znajduje się na ul. Grunwaldzkiej 4 i serwuje dania kuchni japońskiej, m. in. ramen, noodle i pierożki japońskie (gyoza). Są opcje wegetariańskie wszystkich dań.

Jedzenie bardzo smaczne, egzotyczne, jeśli lubicie próbować nowych smaków i jesteście otwarci na nowe doznania kulinarne, to koniecznie zajrzyjcie do UKI. Jemy tutaj pałeczkami :).

Fajna lokalizacja (ścisłe centrum), ale lokal bardzo mały, a w lecie ciężko wysiedzieć w środku (bardzo gorąco), dobrze, że są stoliki na zewnątrz. 

ramen w wersji wege

noodle wegetariańskie



poniedziałek, 22 października 2018

Miechunka peruwiańska/rodzynek brazylijski (Peruvian groundcherry)



To bomba witaminowa, dlatego zaliczana jest do superżywności. O jej wartościach odżywczych możecie poczytać tutaj. Najlepsza w sałatkach, jako dekoracja koktajli lub w deserach. Ja jem ją na surowo jako przekąskę, ale jest też idealna na przetwory (marmolady, nalewki). Można ją również suszyć. Miechunka peruwiańska to nie to samo, co miechunka pomidorowa.



Pochodzi z Ameryki Południowej, ale obecnie uprawiana prawie na całym świecie Owoce dostałam od rodziców, którzy uprawiają miechunkę w przydomowym ogródku. 


Smak, jak dla mnie, przypomina agrest, pomarańczę i wiśnię w jednym. Owoce są bardzo smaczne i aromatyczne. / More in English here.